Pengasas Estee Lauder



Estee Lauder adalah seorang usahawanita dan pengasas kosmetik Amerika. Beliau di lahirkan pada 1 Julai 1908 dengan diberi nama Josephine Esther Mentzer. Ada juga beberapa spekulasi mengatakan bahawa beliau sebenarnya dilahirkan dua tahun awal iaitu pada tahun 1906. Beliau dilahirkan di Corona, Queens New York. Semasa kecil nama panggilan untuk Estee Lauder adalah Esty. Ejaan Estee dipilih beliau kerana itulah cara bagaimana Esty disebut dalam loghat Hungarian. Beliau merupakan anak kedua kepada Max Mentzer dan Rosenthal Mentzer. Ibu bapanya adalah pendatang Yahudi dari Hungaria dan Czechoslovakia. Estee bukanlah membesar dalam kelas atasan yang mana membuatkan beliau malu akan gaya hidup orang tuanya yang agak kekampungan dan beliau sangat teringin untuk menjadi seratus peratus identiti Amerika. Di zaman remajanya, dia membantu dan bekerja di kedai perkakasan milik keluarganya. Dari situlah bermulanya minat beliau terhadap perniagaan, keusahawanan dan membina pengalaman untuk menjadi peruncit yang berjaya.

Apabila Estee meningkat lebih dewasa dia bersetuju untuk membantu bapa saudaranya, John Schotz iaitu seorang ahli kimia yang banyak membantu mengubah masa depan Estee. Bapa saudara beliau mempunyai syarikat New Way Laboratories yang menjual produk kecantikan. Ini membuatkan Estee menjadi lebih berminat dalam bidang perniagaan. Estee begitu minat melihat bapa saudaranya mencipta produk kecantikan. Bapa saudaranya juga mengajar Estee bagaimana untuk mencuci muka dan membuat rawatan muka dengan cara yang betul. Estee mula berjinak-jinak dengan perniagaan dengan membawa produk-produk bapa saudaranya kepada rakan-rakan sekelasnya di Newton High School. Dari situ beliau mempelajari cara pemasaran perniagaan. Menyedari bahawa hubungan sosial adalah penting dalam perniagaan kecantikan, Lauder memutuskan untuk membuat impian masa kecilnya datang benar dengan menjadi seorang wanita elegan penghalusan dan terbilang. Melalui pemalsuan dan hiasan yang benar dan dengan berpakaian seperti pelanggan beliau dan meniru tingkah laku mereka, Lauder membuat dirinya menjadi seorang wanita yang canggih dan riang keindahan peranan yang cepat menjadi tidak boleh dibezakan daripada realiti. Selepas tamat belajar di Newton High School Estee memberikan tumpuan kepada perniagaan bapa saudaranya. Beliau menjual produk kecantikan tersebut ke butik-butik kecantikan, kelab-kelab dan hotel-hotel.

Permulaan kepada bermulanya kejayaan Estee adalah apabila pada suatu hari, selepas Estee membuat rawatan rambut di House Of Ash Blondes, pemilik pusat dandanan rambut tersebut Florence Morris bertanya Estee tentang kulitnya yang mulus. Maka Estee terus memberi empat dari krim produk bapa saudaranya dan menunjukkan cara-cara menggunakannya. Morris berasa sangat kagum dan menyuruh Estee menjual krim tersebut di pusat dandanan rambutnya yang baru dibuka. Sebelum beliau mencapai impiannya, iaitu pada awal usia 20an Estee telah bertemu dan berkahwin dengan Joseph Lauter pada 15 Januari 1930. Suaminya merupakan seorang usahawan tekstil. Estee melahirkan anak lelaki pertama pada tahun 1933 yang diberi nama Leonard. Walaupun telah berkeluarga, itu tidak menyekat beliau dari membangunkan impiannya dalam bidang kecantikan.

Pada awal perkahwinannya selepas kelahiran pertama anaknya, Estee merperhaluskan lagi dan meningkatkan kualiti krim-krim kecantikan bapa saudaranya dengan memasak semula krim tersebut di dapurnya sendiri. Beliau juga rajin membuat demonstrasi di pusat dandanan rambut, hotel-hotel malah dijalanan juga. Beliau juga banyak mengunjungi rumah-rumah pelanggannya demi membangunkan perniagaannya. Akan tetapi disebabkan tumpuan beliau yang mendalam terhadap perniagaan , pernikahannya kian meretak hingga akhirnya beliau bercerai pada tahun 1939. Setelah bercerai Estee berpindah ke Miami Beach Florida dimana beliau meneruskan impiannya dengan menjual produk kecantikannya kepada pelancong-pelancong kaya. Setelah tiga tahun berseorangan Estee akhirnya menyedari bahawa beliau masih memerlukan dan merindui bekas suaminya. Mereka merujuk kembali pada tahun 1942. Selepas merujuk kembali mereka bersetuju untuk bersama-sama mengusahakan perniagaan kosmetik dengan Estee bertugas dalam menguruskan pemasaran manakala suaminya menguruskan kewangan dan pentadbiran. Kemudiannya mereka membuka kedai kosmetik pertama di New York pada tahun 1944.Pada tahun yang sama juga Estee melahirkan anak yang kedua yang diberi nama Ronald.

Setelah beberapa tahun berkecimpung di dalam perniagaan berbekalkan visi, akhirnya mimpi indah menjadi nyata apabila pada tahun 1946 secara rasminya Estee berjaya menubuhkan syarikat yang khusus mengeluarkan krim kulit untuk kecantikan. Syarikat tersebut bernaung di bawah namanya Estee Lauder Inc. Baginya kecantikan itu harus dibelai dan dipelihara kerana ia milik abadi setiap wanita. Beliau dan suaminya bersama-sama mengusahakan syarikat tersebut dan hanya menawarkan produk yang berkualiti. Melalui pemikirannya yang cerdik Estee memutuskan untuk menjual produk-produknya hanya kepada kedai-kedai kelas atasan. Sasaran pertamanya adalah dengan memujuk pihak majikan New York City jabatan kedai-kedai supaya member ruang kaunter di Saks Fifth Avenue. Sebaik mendapat tempat, beliau menggunakan pendekatan jualan peribadi yang terbukti berkesan. Beliau menyakinkan Saks dan Saks memesan sejumlah pesanan yang besar dan berjaya dijual dalam masa dua hari. Kejayaan itu membuatkan Estee yakin syarikatnya mampu bersaing dengan kosmetik yang mempunyai nama besar seperti Revlon, Helena Rubinestein dan Elizerbert Arden. Beliau juga menggunakan pendekatan pemasaran dengan memberi kawan-kawannya yang terkenal sampel kecil produknya. Ini kerana beliau mahukan produknya berada di dalam tangan orang-orang yang terkenal kerana mereka ini adalah sasaran yang terbaik. Memikat golongan kaya dan terkenal adalah salah satu asas pelan perniagaan beliau.

Pada tahun 1953 Estee telah mencapai kejayaan dramatic dengan memperkenalkan produk wangian pertamanya “Youth Dew” iaitu sabun mandi yang juga boleh dijadikan sebagai pewangi. Syarikatnya mengedarkan sampel percuma dan menjalankan kempen promosi yang agresif. Estee sendiri memakainya dan menyembur wangiannya di sekitar kedai-kedai. Dengan harga $8.50 sebotol “Youth Dew” , ia meningkatkan jualan syarikat Estee Lauder di kedai-kedai tertentu. Produk tersebut mendapat jualan terbesar dari beberapa ratus dollar seminggu kepada ribuan dollar. Ia akhirnya menjadi garis wangian keseluruhan yang membawa masuk nilai $30 juta setahun pada pertengahann1980-an, kira-kira tiga dekad selepas pelancarannya. Pada awal 1960-an beliau mengambil pendekatan separa saintifik untuk penjagaan kulit. Produk pertama seperti Re-Nutriv dijual dengan harga 115 paun dan merupakan produk yang mendapat jualan terbesar walaupun harganya yang mahal. Perniagaannya menjadi semakin maju dengan beliau mengembangkan pasaran perniagaannya  ke luar negara lain dan memperkenalkan produk untuk lelaki jenama Aramis dan Clinique pada tahun 1968. Pada pertengahan 1970, produk-produk Estee berada di lebih tujuh puluh buah negara. Selama bertahun-tahun, syarikat Estee Lauder juga telah menarik perhatian bagi kempen pengiklanan paling lama yang memaparkan model yang terkenal. Dalam tahun 1970-an Karen Graham merupakan orang pertama yang menandatangani kontrak eksklusif kemudiannya digantikan oelh Willow Bay, Paulina Porizkova dan pada tahun 1995, Elizabeth Hurley.

Selain itu, Estee Lauder  menyahut seruan Jabatan Pertanian US di bawah piawaian program organik negara yang menyatakan bahawa sembilan puluh lima peratus daripada kandungan produk mestilah terdiri daripada bahan organik. Dalam penambahbaikan produk yang sedia ada juga, Estee telah menggunakan bahan semulajadi dan organik untuk mengurangkan penggunaan bahan kimia dalam produknya. Ini adalah selari dengan permintaan pelanggan yang sangat menitikberatkan soal kecantikan mereka.

Hasil dari keyakinan yang mantap dan cita-citanya yang teguh menjadikan Estee seorang wanita terkaya di dunia. Estee dikelilingi oleh orang dari kalangan elit dan kerabat diraja. Setelah lebih dari 40 tahun Estee berkecimpung dalam perniagaan kosmetik, beliau yang terkenal dengan strategi pemasaran yang cerdik telah menyerahkan perusahaannya kepada anaknya Leornard. Walaupun selepas 40 tahun dan setelah menyerahkan perusahaan kepada anaknya, Estee tetap menghadiri setiap pelancaran kaunter kosmetik atau kedai. Beliau juga pernah berkata “saya tidak pernah bekerja sehari dalam hidup saya tanpa menjual. Jika saya percaya sesuatu, saya menjual dan saya menjual dengan bersungguh-sungguh”. Idea-idea produk inovatif beliau dan strategi pemasaran yang membantu  beliau berjaya meraih perniagaan kecantikan ke dalam industri antarabangsa dengan jualan yang diukur dalam berbillion-billion dollar.Sikap-sikap positif beliau inilah juga yang membuatkan beliau seorang yang dihormati, dikenali dan disegani ramai pihak.

Pada tahun 1983 Estee mengalami kehilangan yang besar apabila suaminya meninggal dunia. Estee berkongsi perjalanan hidupnya di dalam buku pada tahun 1985 yang bertajuk “Estee: A Success Story” . Pada tahun 1995 Syarikat Estee telah menjadi syarikat awam berhad. Pada masa itu perniagaannya dinilaikan lebih kurang dua billion US dollar.

Pada tahun 2004, iaitu pada usianya 97 tahun Estee meninggal dunia kerana penyakit Cardiopulmonari di Manhattan. Semasa hidupnya beliau telah mencapai pelbagai kejayaan. Antaranya ialah  beliau dipilih sebagai satu daripada sepuluh “Outstanding Women” dalam Business di Amerika Syarikat oleh perniagaan dan editor-editor kewangan pada tahun 1967. Ini diikuti pula “Spirit of Achievement Award” dari Elbert Einstein College of Medicine di Yeshiva Universiti pada tahun 1968. Estee juga merupakan satu-satunya wanita di dalam majalah Time tahun 1998 yang tersenarai sebagai 20 orang genius yang memiliki perniagaan paling berpengaruh di abad ke-20. Beliau juga menerima penghargaan “Presidential Medal of Freedom” malah turut dicetuskan menjadi “Junior Achievement U.S Business Hall Of Fame” pada tahun 1988.Walaupun beliau telah tiada, syarikat yang dibinanya masih utuh di bawah pengurusan keluarganya. Anak sulongnya, Leornard adalah eksekutif Syarikat Estee Lauder dan kini pengerusi lembaga. Anak keduannya pula Ronald adalah pengerusi Clinique Laboratories manakala cucunya pula William Lauder adalah pengerusi eksekutif di Estee Lauder. Syarikat Estee Lauder Inc juga telah tersenarai di Pasaran Bursa Saham New York dibawah kod EL. Terdapat lebih tiga puluh dua jenama di bawah Estee Lauder Inc yang diperkenalkan sejak awal penubuhan syarikat hingga sekarang. Ia merangkumi sejumlah besar syarikat dikenali termasuk tetapi tidak terhad kepada; Estée Lauder, Aramis, Clinique, Prescriptives, Origins, M A. C, Bobbi Brown, Tommy Hilfiger, Jane, Donna Karan, Aveda, La Mer, Stila dan Jo Malone. Produknya termasuk terdiri daripada krim kecantikan, alat solek, dandanan rambut ,kosmetik, colognes, minyak wangi, minyak badan, serum kulit, dan losyen. Produknya juga tidak terhad kepada kaum wanita sahaja malah diciptakan juga untuk kaum lelaki.

Sehingga kini syarikat Estee Lauder masih dimiliki oleh keluarga Lauder yang mengawal kira-kira lapan puluh tujuh peratus daripada kuasa saham mengundi. Lembaga pengarah syarikat terdiri daripada tiga belas  orang pengarah , di mana empat daripadanya adalah terdiri daripada ahli keluarga Lauder. Lantaran dari reputasi yang baik, setiap produknya yang diperkenalkan adalah yang terbaik bersandarkan gaya inovatif, disamping mementingkan kualiti. Produk berjenama Estee Lauder telah berjaya membuktikan kelebihannya apabila diberi pengiktirafan di seratus buah negara di dunia. Kelebihan ini adalah disebabkan keupayaan Estee mengekalkan kualiti meski lebih lima puluh tahun berada di pasaran.


Hari ini, Estee Lauder telah menjadi satu rangkaian perniagaan yang terbesar yang memiliki kosmetik persendirian di dunia dengan jualan melebihi satu billion dolar. Selagi peminat setia produk Estee Lauder tidak jemu mengikuti perkembangan produk-produk terbaru dari Estee Lauder , selagi itulah syarikat Estee Lauder akan kekal kukuh dan berkembang lebih maju.  Industri kosmetik,  tidak akan mati selagi adanya produk yang sentiasa diubahsuai menjadi lebih baik dan berkualiti dari semasa ke semasa. Kesimpulannya selagi ada kepercayaan dari setiap pelanggan, selagi itulah syarikat Estee Lauder tidak akan terkubur.

No comments:

Post a Comment

Blog Peribadi Rashidi Nasaruddin | Copyright © 2013. Powered By Mr.Nice.Guyz - All Rights Reserved